Skip to main content

SAHIR LUDHIYANAVI : a diary entry to this birthday boy

I should pay my heartiest tribute to two versatile and authentic element of society that introduced Sahir's literature to me.
The first must be Amrita Pritam, as she narrates her romantic realism with Sahir Ludhiyanavi in her autobiography 'revenue stamp' still lying on the tidy corner of my study table.She narrates her honest desire for Sahir when  her son questions one day whether he was Sahir's son.She further mentions how she would collect the cigarette butts discarded by Sahir,relight them and smoke the aura and touch of this poet.As she writes
There was a grief I smoked
in silence, like a cigarette
only a few poems fell
out of the ash I flicked from it
(Translated by Jennifer Barber and
Irfan Malik).


And the second element that widely introduced me to this sayar is my earnest love for literal cinema.By literal cinema I exactly mean everything taking from Guru Dutt's pyasa to Yash chopra's silsila and kabhi kabhi .Sahir is spread like aroma of romaniticism ,like the essential postmortom of affairs and relationships, like the social grief the its facial realism , and more over like an image that connects itself to every individual's life .

As he narrates the social fundamentalism ,social structure and the system's response in a very simple tone 


"ये कूचे ये नीलामघर दिलकशी के
ये लुटते हुये कारवाँ ज़िन्दगी के
कहाँ हैं, कहाँ है, मुहाफ़िज़ ख़ुदी के
जिन्हें नाज़ है हिन्द पर वो कहाँ हैं ….....pyasa(1957).

and then the way he penned down every bit of human emotions ,looks like an inference of long drawn research work.That may be the reflection of one sided romantics in didi(1959)

"तुम मुझे भूल भी  जाओ तो ये हक है तुमको 
मेरी बात और है मैंने तो मुहब्बत की है ;
मेरे दिल की मेरे जज्बात की कीमत क्या है...
............and in response the protagonist reflects the meaning of life beyond limited circle of individual lust
"जिंदगी सिर्फ मुहब्बत ही नहीं कुछ और भी है 
जुल्फों रुख्सार  की जन्नत नहीं कुछ और भी  है 
भूख और प्यास की मारी इस दुनियां में 
इश्क ही एक हकीकत  नहीं कुछ और भी है ||

and then the way he takes the emotions of possessiveness in dil hi to hai 

"तुम अगर मुझको ना चाहो तो कोई बात नहीं 
तुम किसी और को चाहोगी तो मुश्किल होगी |

and the list continues .
Any way before I bid a good night to my dear diary I bid a very happy birthday to this lyricist,poet ,and the writer who changed the scape hindi cinema from an age of local flip flops to a literal undertakings.
तुमने वक़्त को जो नाम दिया है साहिर 
उस नाम पे ही आज हम जीने आये है ;
कौन कहता है बचे नहीं है कारिन्दे अब तेरे 
हम आज भी तेरे अश्क को पीने आये हैं ||
That's all from my side .
good night.


Comments

Popular posts from this blog

लाइटर

मैं सिगरेट  तो नहीं  पीता खैर इत्तेफ़ाक़  से लाइटर रखता  हूँ | वो एक लाइटर जो  कोई मेरे टेबल पे छोड़  गया था ; सबो - रात  साथ साथ चलता है | जाने अनजाने किसी चौराहे माचिस की कश्मकश  में भटकते दो एक आवारे मिल जाते हैं, मैं लाइटर बढ़ा देता हूँ | बड़ा सुकून है इसमें किसी को बेपनाह जलते देखना और फिर चुप चाप निकल जाना ,  नए हमनवा  की तलाश में || शायद लाइटर के साथ साथ कोई एक नैतिक जिम्मेदारी छोड़ गया है इसे जलाते रहने का इसे जंग से बचाने का | काफी  कुछ पेट्रोलियम कैद है उन्मुक्ति की उम्मीद लिए ; क्या पता ऐसे ही मिट जाए धरा का अँधेरा इन नन्हीं नन्हीं चिंगड़ियों से ||

KERALA TOURISM :DAY 2 and ALLEPPEY BACKWATERS

May be because " It's always our self we find in the sea.”   or may be because the strong analogy water hold with life as it goes on irrespective of whatever it dissolves ...or may be the inductive serenity , You never get tired of water . “It is life, I think, to watch the water. A man can learn so many things.”  ―  Nicholas Sparks ,  The Notebook Comfort ,freedom, an aura of redemption and the sunny rays reflecting back from waves ,kissing my cheeks and knowingly or unknowingly melting the sun cream ...I have never expected more than this from nature . The day with Alappuzha/Alleppey was precisely a floating day  :Six good hours of boating across Alleppey backwaters . And it all began like this    The panoramic view of back waters taken from boat    Coconut trees have its own charm."And the kerala coconut beer is a must try, its sumptuous in taste and cheaper than kingfisher "said one resident. Anyway it was tough to  break off th

गुलज़ार और मैं: तुम मेरे पास होते हो गोया जब कोई दूसरा नहीं होता

मोमिन ने अपने वक़्त में जब ये शेर दर्ज किया की " तुम मेरे पास होते हो  गोया जब  कोई दूसरा नहीं होता " तो ग़ालिब कह बैठे ; " मोमिन ये एक शेर मुझे दे दो , मेरी पूरी जमीनी ले लो " | अलग अलग दौड़ के मजनुओं ने इस शेर को अलग अलग तरीके से अपनी मेहबूबा के लिए दोहराया है | मैं आज गुलज़ार के लिए दोहराता हूँ | मुक्त दो चार लफ़्ज़ों में  एक पूरी जिंदगी समेट लेने की हैसियत रखनेवाले गुलज़ार जाने अनजाने हमारे और आपके पास हर उस लम्हे में होते हैं जब कोई दूसरा नहीं होता | कभी कोई आपके कंधे पे हलके हथेलियों से मारता है , पूछता है " माचिस है ? , तो आप अनायास कह जाते हैं " मैं सिगरेट तो नहीं पीता  मगर हर आने वाले से पूछ लेता हूँ   "माचिस है?"  बहुत कुछ है जिसे मैं फूंक देना चाहता हूँ |" यूँ ही कभी कोई आश्ना , आपसे पूछ बैठे जो "क्या भेजोगे इस बरस ? " तो भींगा सा एक ख्याल आता है " गुलों को सुनना जरा तुम सदायें भेजी हैं / गुलों के हाथ बहुत सी दुआएं भेजी हैं तुम्हारी खुश्क सी आँखें भली नहीं लगती / वो सारी यादें जो तुमको रुलायें भेजी हैं